آلبالو

فوران سریع رادیویی یا FRB (مخفف Fast Radio Burst) نوعی پالس رادیویی با منشأ کیهانی است که بشر بوسیله تازگی به وجود آن اثر اسیر و ماهیتش هنوز بوسیله درستی حساسیت نشده است. FRBها که اولین وعده درون سال ۲۰۰۷ کشف شدند، می توانند تنها در چند میلی حین انرژی بیشتری از آنچه منتشر کنند که خورشید درون یک قرن تولید می کند.

دانشمندان مؤسسه ی تکنولوژی ماساچوست (MIT) توانسته اند ابتدایی مرحله نوعی از این تابیدن الکترومغناطیسی را با الگوی منظم رصد کنند. منشأ این امواج که ۵۰۰ میلیون سال نوری با زمین فاصله دارد، چهار روز انفجارهای به علنی نامنظم تولید می کند و پس از دوازده روز خاموشی، مکرر چهار روز این مسئله تکرار می شود. الگوی یادشده در طول ۵۰۰ روز مطالعه ی دانشمندان مستمر دنباله داشته است. این سیگنال های غیرطبیعی بوسیله معاون رادیوتلسکوپ کانادایی CHIME رصد شده اند.

معمای انفجارهای سریع رادیویی در سال ۲۰۱۶ با کشف اولین FRB تکرارشونده تیره نم شد. هنگامی که دانشمندان با پدیده ی کیهانی تکرارشونده ای مواجه می شوند، معمولا منشأ آن را به ماتم اجرام ربط می دهند. بخاطر مثال، پالسارها که امواج رادیویی از پیشگام های خود ساطع می کنند و به لامپ های کیهانی مشهورند، بوسیله دلیل سوگ سریع ستاره های نوتورنی به دور خود بوسیله بود می آیند. این در حالی است که الگوی منظم یا نامنظم انفجارهای سریع رادیویی را نمی توان بوسیله گردش نسبت عدالت.

دانگلی زی، اخترشناس دانشگاه تورنتو در این باره می گوید:مقیاس زمانی این انفجارها بسی شگفت انگیز است. پیش از این، تخیل می شد منشأ این امواج چرخش ستاره های نوترونی باشد؛ بنابراین، پالس هایی با اطراف ی تناوب ثانیه ای خواه کمتر انتظار می رفت. فرکانس هفته ای داخل تئوری های پیشین به ندرت پیش بینی شده بود.

اینکه چه چیزی باعث ابداع این انفجارهای رادیویی سریع به قیافه ریتمیک شده، هنوز مشخص نیست؛ ولی دانشمندان امیدوار هستند وارسی ی بیشتر این کشف جدید بتواند پرده از اسرار FRBها بردارد.بیشتر بخوانید:اسپیس ایکس درصدد پیدایش موجودی فضایی شناور بخاطر پرتاب استارشیپ استکمیسیون ارتباطات فدرال درباره تأخیر اندک اینترنت استارلینک تردید داردفیزیکدان ها به دنبال پیدایش شتاب دهنده ی ذرات تو ماهحیات هوشمند روی زمین؛ رویدادی نادر یا معمول؟امواموای اسرارآمیز ممکن است کوه یخی هیدروژنی باشد