آلبالو

راکت لب، شریک شدن هوافضای پرتابگر ماهواره های کوچک پس از پرتاب یکی از موشک هایش در بامداد امروز، آن را با موفقیت به زمین بازگرداند و زیر کلکسیون ای از چترهای استخلاص بوسیله آرامی تو اقیانوس فرود آورد. این مانور، بخشی از آزمون نهایی پیچیده ای بود که راکت منبع بوسیله نیت محک تقریبا تمام قدم های تک حاجت برای بازیابی و استفاده ی مجدد از راکت هایش تو آینده انجام داد.

موشک راکت نسب با معروفیت الکترون امروز جمعه در روزگار ۵:۵۰ بوسیله دم ایران از سایت پرتاب شرکت در نیوزیلند از روی زمین برخاست و دسته ای از ماهواره های کوچک را به مدار نزدیک زمین حمل کرد. الکترون در کامل ۱۵ پرتاب خویشتن تا به امروز، موشکی یک بارمصرف بوده و در هر مأموریت نو از نسخه ای کاملا جدید از آن استفاده شده است. اما راکت لب داخل سال ۲۰۱۹ اخبار کرد که درصدد تکاپو برای بازیابی بخش رادیکال ی راکت الکترون پس از پروازهای آتی است تا از پرتابگرش درون مأموریت های مربوط باینده دوباره استعمال کند. شرکت از آن زمان تاکنون به آرامی درتلاش برای دستیابی بوسیله هدف خویشتن بوده است و مانورهای متاخر را با مرام بازیابی موشک در مأموریت هایش آزمایش می کرد.

برنامه ی راکت لب بخاطر بازیابی موشک بوسیله کلی با رویکرد اسپیس ایکس تضاد دارد. شرکت هوافضای ایلان ماسک، راکت های فالکون ۹ را پس از هر پرتاب، روی سکوی فرود در کشتی بدون سرنشین فرود می آورد. درمقابل راکت لب نیز سرود دارد راکت را پس از پرتاب بوسیله ضابطه ای کنترل شده بوسیله زمین بازگرداند؛ اما الکترون بوسیله محض قرارگیری در ارتفاع معین، چتر نجات لنگر و سایبان خلاصی پا بر جا اش را به عزیمت کاهش سرعت نزول خود می گشاید. درحالی که الکترون بوسیله آرامی درحال بازگشت بوسیله زمین است، راکت عین هلی کوپتری را بوسیله پرواز درمی آورد تا با دریافت موشک در میانه ی هوا از برخورد شاداب آن با سطح دریا جلوگیری کند.

راکت منبع درجریان پرتاب شانزدهم خویشتن و پس از پرتاب الکترون از تاسیسات اصلی اش در نیوزیلند، دامنه های رمز شده ازجمله گشودن چتر نجات را فتنه کرد. بااین حال، راکت گوهر از تمرین گام نهایی یعنی قبض الکترون درمیانه ی هوا صرف نظر کرد و موشک درنهایت در اقیانوس آرام به آب افتاد. هدف همدستی درکل فهم این موضوع بود که آیا می تواند موشک را سالم به زمین بازگرداند و آن را یک خرده در اقیانوس فرود آورد خواه نه. پیتر بک، مدیرعامل راکت عین تصویری از الکترون را پایین تر سایبان استقلال در توییتر منتشر کرد و وعده ی پاشیدن تصاویر بیشتر را تو آینده داد.

راکت لب تقریبا دو روزگار پس از پرتاب، الکترون را با کشتی استخلاص از آب گرفت تا آن را به عزم بازرسی کنجکاو به تاسیسات خود منتقل کند. مهندسان این نسخه از الکترون را به حسگرهای اضافی تجهیز کردند تا لمحه پرتاب و نزول موشک داده هایی از موقعیت آن جمع آوری کنند. تیم متخصص پس ازآن بهتر خواهد فهمید که چه زمان باید هلی کوپتر را برای شهود الکترون ارسال بطی ء. این ظن وجود دارد که موشک به خصوص به کاررفته در پرواز امروز درصورت داشتن وضعیت مناسب، مکرر تو آینده پرتاب شود.

هرچند عملیات بازیابی موشک داخل پرتاب امروز، متجاوز ترین توجه ها را بوسیله خود جلب کرد، راکت جوهر در مأموریت اخیر ۳۰ ماهواره از نوع دیده بان زمین تا مخابراتی را نیز به هوا فرستاد. نیز درمیان محموله ی الکترون، وسیله ای وجود دارد که عملکرد فناوری جدیدی را با هدف پاکسازی فضا از بقایای غیرضروری و خطرناک به نمایش خواهد گذاشت.بیشتر بخوانید:وداع با جستجوگر مشهور فرازمینی ها؛ رصدخانه آرسیبو به زودی تخریب خواهد شدفضاپیمای کرو دراگون اسپیس ایکس، چهار فضانورد ناسا را به ایستگاه فضایی بین المللی رساندپخش زنده رویداد اولین پرتاب عملیاتی کرو دراگون اسپیس ایکس [پرتاب شد]درخشش سطحی قمر اروپا از رازهای آن پرده برمی دارداگر در سیاه چاله سقوط کنیم، چه اتفاقی می افتد؟
  • ۹۹/۰۹/۰۱

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی