آلبالو

تصور کنید در ایالات متحده هستید و گوشی هوشمند خود را ازطریق یکی از اپراتورهای ارشد آمریکایی خریداری می کنید. در این حالت دستگاهی که می معامله صرفا روی سیم کارت عرضه شده توسط آن اپراتورِ به خصوص کار می یواش. گوشی هایی که بدین صورت خریدای می کنید، اصطلاحا لاک (قفل) هستند و دستگاه هایی که با همگی ی سیم کارت ها فرمان می کنند، آنلاک محسوب می شوند.

در همین وقت ممکن است برخی کاربران بخواهند از همان گوشی در شبکه ی یکی دیگر از اپراتورها استفاده کنند که فرایند انجام این کار، بسیار طاقت فرسا خواهد بود. اقبال از اپراتورهای آمریکایی خواسته است که به کاربران رخصت ی جابه جایی داخل بین شبکه ها را بدهند و هر یک از اپراتورها برای آنلاک کردن گوشی های هوشمند، فرآیندی عام و نسبتا کامل در نظر گرفته است.

فرایند آنلاک سازی گوشی داخل برخی از اپراتورها اسایش مرطوب است ولی تو تقریبا تمامی مواقع، بوسیله طور کلی انجام این کار با اذیت فراوان ممکن می شود. خوشبختانه درون آینده ای نزدیک ممکن است این سختی بوسیله کتاب بپیوندد.

تا همین چند وقت پیش، لاک کردن گوشی های هوشمند در بریتانیا نیز زیاد مد حیات. بااین حال در اواخر ماه اکتبر ۲۰۲۰ (اوایل آبان ۱۳۹۹) دفتر ارتباطات بریتانیا موسوم به آفکام (Ofcom) اطلاع دادن کرد گوشی های هوشمند لاک شده در بازار ممنوع می شوند. طریق ممنوعیت گوشی های لاک شده در بریتانیا تا سال ۲۰۲۱ اجرایی خواهد شد. بدین ترتیب بریتانیا به کشورهای دیگری نظیر سنگاپور و کانادا می پیوندد. داخل این کشورها نیز خبری از معامله گوشی لاک شده زدودن.

این اتفاق برای طرفداران گوشی های هوشمند خبر خوبی محسوب می شود. کاربران همواره از طالع ها درخواست کرده اند تمامی گوشی های هوشمند را بوسیله صورت آنلاک به بازار عرضه کنند. فروشندگان موبایل می گویند ابتیاع این دستگاه ها به قیافه آنلاک، فرایند جابه جایی تو بین سیم کارت اپراتورهای متنوع و بازفروش گوشی ها را زیاد ساده زیرفون می درنگ. مدیرعامل iFixit می گوید گوشی های لاک شده قابل طاقت نیستند

کایل وینز، مدیرعامل شرکت iFixit، می گوید: «هیچ چیزی داخل جهان به اندازه ی فروش گوشی لاک شده باعث اضطراب مشتریان نمی شود. ارائه ی گوشی هایی که صرفا با یک اپراتور کار می کنند همچون تولید خودروهایی است که صرفا در برخی جاده های ویژه امکان رانندگی با آن ها وجود دارد. هیچ کس توانایی تحمل چنین خودرویی را نخواهد داشت و ما نباید گوشی های لاک شده را تحمل کنیم».

داخل ایالات متحده ی آمریکا ترکیبی پیچیده از منافع شریک شدن ها و البته قوانینی که در دوران پیش از روی فقره آمدن گوشی های هوشمند سیاق شده اند باعث شده اند به مدت بیش از دو دهه درباره ی عرفی وجود داشتن عرضه ی گوشی ها بوسیله صورت لاک شده، تفاوت نظر وجود داشته باشد. به نظر می رسد که نفاق نظرهای این مملکت قرار است تو سال آینده ی میلادی بوسیله سرانجام برسد.

انتقال اقبال تو ایالات متحده و آغازبه کار رسمی پناد بایدن بوسیله عنوان رئیس جمهور آمریکا می تواند فداکار قوانین را بوسیله شکلی مشهود دست خوش تغییر بطی ء. تحلیلگران می گویند سیاست هایی که بایدن برای نهادهای بازرس به خشکی امدن این مملکت اتخاذ می کند، راحتی است فرق هایی علنی با دونالد ترامپ داشته باشد.

در نظر داشته باشید که برگزینی جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا با مجمع ی متجاوز مهم کنگره که هر سه سال برگزار می شود مصادف شده است؛ اعضای دنده ی آمریکا داخل این جلسه ی مهم گلچین می کنند که قوانین حقوق دیجیتالی باید چه اصلاحاتی به خود ببینند. در ۲۰۲۱ ممکن است انتها شاهد اسلوب شدن قانونی برای عرضه ی طولانی گوشی ها به رخساره آنلاک باشیم. شماری از فعالان این مملکت سال ها است در تلاش برای متقاعد کردن شانس هستند و ۲۰۲۱ ممکن است حاوی وقوف متجاوز نوع دوستی برای آن ها باشد. 

آنلاک سازی گوشی های هوشمند در ایالات متحده، تاریخچه ی مبهم ای دارد. از اوایل دهه ی ۲۰۰۰ میلادی دنده بارها نمایش ی گوشی های لاک شده را اتفاقی منفی شمار کرده و به دفعات همچنین شاهد ایمنی از این موافقت بوده ایم. کنگره تاکنون عبارت های متنوعی را به عرضه ی گوشی های لاک شده نسبت داده است؛ از «حلال» اندوهناک تا «غیرقانونی» و «ممنوع».

هنجار اصلی این حوزه، نتیجه ی لایحه ای است که در سال ۱۹۹۸ توسط کلینتون، رئیس جمهور وقت آمریکا، به حالت طریق درآمد.عادت کپی رایت هزاره دیجیتال موسوم به DCMA تو تلاش برای تعیین کردن قوانین مربوط بوسیله کپی رایت دیجیتال است. یکی از پا بر جا ترین و مباحثه برانگیزترین پاره های این قانون، بخش ۱۲۰۱ است که بوسیله نظارت روی «دور زده شدن سیستم های محافظ کپی رایت» مناسبت دارد. بوسیله بیانی بهتر، شرکت ها می توانند ازطریق یواش افزار، قفل های دیجیتالی روی محصولات خویشتن اعمال کنند تا از دستکاری شدن آن محصولات توسط مردم جلوگیری شود.

بخش ۱۲۰۱ قانون DCMA در عنصر برای حراست از ناشران نوشته شده است؛ ناشرانی که همواره به برهان کپی شدن غیرقانونی فیلم ها و کتاب های الکترونیکی و بازی های ویدئویی متحمل خسران زیادی شده اند. بااین حال اپراتورهای بی سیم همچون دیگر تولیدکنندگان دستگاه ها همواره مدعی شده اند قفل های دیجیتالی که روی وسیله هایشان می گذارند، توسط بخش ۱۲۰۱ قانون DCMA پوشش داده می شود. اپراتورها ادعا می کنند آنلاک کردن گوشی به معنی دور کوفتن محدودیت های امنیتی قرارداده شده در دستگاه است و هیچگاه تفاوتی با نقض قانون کپی رایت ندارد. اپراتورهای مخابراتی می گویند آنلاک کردن گوشی به مجرد بطلان قانون کپی رایت است

درصورت وضع شدن قانون جدید، شماری از اپراتورها ممکن است فرایند آنلاک کردن دستگاه ها را سهل کنند. ورایزن می گوید اکثر گوشی هایی که به سودا می رساند پس از گذر ۶۰ روز به صورت پیش تصور آنلاک می شوند. بااین حال AT
  • ۹۹/۰۹/۰۸

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی