آلبالو

امین رضا طباطبایی، رئیس بیمارستان عیسی بنیان مریم اصفهان از تأثیر داروی اکتمرا (Actemra) که برای درمان روماتیسم به حکم می جوی و نوعی تنظیم کننده ی سیستم ایمنی بدن است، برای کاهش علائم فعالانه بیماری کووید ۱۹ روی یک بیمار اصفهانی شناسایی انصاف. وی گفت این مریض که داخل وضعیت بسیار وخیم قرار داشت و از او تقریبا اندازه صدای زیر مردانه شده بود، حال و پس از ۴۸ روزگار بهبود نسبی هویدا کرده است. طباطبایی درمورد داروی اکتمرا گفت:این دارو پیش از این نیز داخل بازار موجود حیات و داخل خصوص تقویت سیستم ایمنی بدن توسط پزشکان تجویز می شد. ما باتوجه به مقالاتی که بوسیله خصوص در کشور چین وجود داشت بخاطر اولین بار این دارو را تو خصوص بیماران کرونا تجویز کردیم و جواب گرفتیم. این دارو روی هر بلای ناگهانی قابل استفاده نیست و باتوجه به وضعیت بیمار تجویز می شود.

رئیس بیمارستان عیسی بن مریم اصفهان در خصوص تعداد بیمارهایی که این دوا بخاطر آن ها تجویز شده است، افزود: «ما این دارو را صرفاً روی یک ناسالم تست کردیم و داخل حال انتظار هستیم که ببینیم وضعیت این ناتندرست چه خواهد شد.»

مهرداد صلاحی، معاون درمان بیمارستان عیسی بن مریم نیز درباره ی این دارو گفت:این دارو که آنتی بادی منوکلونالی است، به فاکتورهایی که در بدن التهاب خلق کردن می کنند می چسبد؛ بنابراین حدود سه روز پیش بخاطر یک ناتندرست زن ۷۰ ساله تجویز شد تا اشباع اکسیژن خون این بیمار را بالا بیاورد.

اکسیژن خون این ناسالم ۷۰ وجود که پس از تزریق آمپول بوسیله ۹۰ رسید و خواهش است بخاطر بیماران دیگر همچنین تجربه موفقی داشته باشد تا درون آن صورت بتوان درباره اثرگذاری این دوا قضاوت کرد.

صلاحی داخل ادامه گفت:باید توجه داشت که وقتی ریه با ویروس کرونا گرفتار می شود فاکتورهای التهابی شبیه اینترلوکین ۶ آزاد می شود که باعث آب آوردن و درگیر شدن جگر و کاهش اکسیژن خون خواهد شد. به همین سبب آمپول سابق الذکر چون ضدفاکتورهای التهابی عمل می کند، نتایج مثبتی روی بیماران مبتلا به کرونا خواهد داشت.

صلاحی خاطرنشان کرد: «عیب داروی اکتمرا این است که تمام سیستم های التهابی بدن را مهار می کند؛ بنابراین امکان پذیر است توان کنترل بیماری ریه را داشته باشد، اما بدن را مستعد ابتلا بوسیله سایر عفونت های باکتریایی کند.»

موضوع تأثیر داروی اکتمرا روی کاهش علائم حاد بیماری کووید ۱۹ را امروز، کیانوش جهان پور، سخنگوی وزارت بهداشت همچنین تأیید کرد. بااین حال وی گفت که هنوز نمی توان کارآمدی داروی ذکرشده را تو علاج ویروس کرونای متاخر مورد ارزیابی فراغت داد. جهانپور افزود:این ترایال در موارد دیگری از بیماران نیز با تشخیص پزشکان معالج امتداد خواهد داشت و اگر اثربخشی نسبی آن مشخص شود، وارد سیاهه دارویی کشور خواهد شد. البته تولید متراکم این دوا باتوجه به بومی شدن فناوری هنگام حدود سه هفته می تواند وارد بازار کشور شود.

سخنگوی وزارت بهداشت، علاج و آموزش پزشکی همچنین گفت: «هم زمان سودمندی احتمالی دو داروی بیوسیمیلار دیگر که تولید تویی هستند نیز مطرح است. این داروها محتوی اینترفرون آلفا و اینترفرون بتا است که در فهرست دارویی کشور هستند و پیش از این نیز مصرف می شدند. دو داروی اول درون سیاهه دارویی کشور وجود دارند و چند تولیدکننده داخلی هم دارند. اما داروی توسیلیزومب هنوز در سیاهه رسمی دارویی کشور حلق و نیاز به مطالعه بیشتری دارد که مطالعات اثربخشی دراین زمینه آغاز شده است.»

یکی از دلایل وخامت شدید حال بیماران و از مشت رفتن برخی ارگان های بدن داخل مصیبت کووید ۱۹ ظاهرا تولید و فعالیت متجاوز از کمیت ی سایتوکاین ها است که اصطلاحا به آن طوفان سایتوکاینی گفته می شود. بوسیله همین علت داروهایی که در گذشته بخاطر سندرم آزادسازی شدید سایتوکاین ها cytokine release syndrome (CRS) تک استفاده قرار می گرفته اند، حال به عنوان کاندیداهای تداوی بیماری کرونا در نظر پژمرده شده و فداکار از آن ها در بیماران با وضعیت وخیم تک آزمون صبر گرفته اند.

داروی اکتمرا چیست؟ 

داروی اکتمرا با صیت ژنریک Tocilizumabداروی مهارکننده ی اینترلوکین 6 است که از یک دهه پیش تک تأیید دایره طعام و داروی ایالات متحده (FDA) قرار گرفت و علاوه بر درمان آرتریت روماتوئید، برای کاهش ترس های سیتوکینی در بیماران سرطانی عرشه Cell therapy به فرمان می رود. این دارو، آنتی بادی مونوکلونال دشت گیرنده اینترلوکین ۶ است. اینترلوکین ۶ یکی از انواعِ سیتوکین ها بوده که نقش حیاتی و مهمی در سیستم ایمنی بدن انسان عمل می کند اما تولید و فعالیت زیاد از قطع ی آن علت مصیبت هایی خودایمنی شده و داخل برخی بیماری ها از عموم برخی سرطان ها و بلای ناگهانی کرونا موجب تخریب بافت های بدن می شود.

این دارو تاکنون در ناپل ایتالیا و گره نیز روی چند بیمار آزمایش شده و نتایج نسبی انعام را نتیجه داده است. اگرچه داروی موردبحث امیدهای زیادی را برای تداوی بیماری کرونا خلق کردن کرده اما باید توجه داشت که اکتمرا داروی بیش حساسی بوده و تو شلنگ ی محدودی از بیماران، در طیف سنی خاص و با تجلیل وضعیت ویژه قابل استفاده است. همچنین این دارو تنها خصوصی بیمارانی است که نمونه اینترلوکین 6 آن ها بالاتر از حالت نرمال باشد. باتوجه به تضعیف سیستم ایمنی بدن، این دارو دارای خطرات اضافی است و درون وضعیت تحت کنترل باید مورد استفاده قرار گیرد.

اکتمرا روی دو بیمار ناپلی ظرف ۲۴ ساعت، باعث بهبود چشمگیر وضعیت یکی از آن ها شد درحالی که تأثیرات کمتری روی مریض دیگر داشت. در چین این دارو توسط همدستی داروسازی سوئیسی Roche توسعه پیدا کرده است. کمسیون بهداشت چین اخیرا مصرف موفقیت آمیز از داروی اکتمرا را در بیماران فاز حاد کرونا تأیید کرده و این دارو را به عنوان یکی از داروهای کم ارزش بخاطر تداوی بیماری کرونا معرفی کردن کرده است. اگرچه معرفی یک دارو بخاطر بیماری نیازمند مطالعات گسترده و بررسی های دقیق است اما بوسیله سبب شرایط خاص بلای ناگهانی کرونا و میزان بالای اجل و میر این بیماری، تخمین اولیه داروی اکتمرا دلیلی کافی بخاطر استفاده دوا در بیماران با حال بیش وخیم در دید گرفته شده است. باتوجه بوسیله اینکه این دارو بخاطر تداوی طوفان سایتوکاینی مورد تأیید FDA راحتی دارد و طوفان سایتوکاینی در بلای ناگهانی کرونا در برخی بیماران مشاهده شده است، می توان گفت که کاربرد از اکتمرا به نوعی کاربرد از داروی تأیید شده تو شرایط مشابه بوسیله احصائیه خواهد آمد.

دستور کار کارآزمایی بالینی این دوا توسط محققان چینی آغاز شده و ارزیابی زده می شود که این کارآزمایی بالینی دست ناچیز تا سه ماه دیگر به طول انجامد. چروک همچنین فرض می نرم که برخی داروهای قدیمی می توانند سندرم آزادسازی سیتوکین (CRS) یا طوفان های سیتوکینی را راکد کنند. خاصیت زیاد از کمیت جهیز ایمنی، از عوامل واقعی تو اجل و میر برخی بیماران مشغول به ویروس کرونای جدید درنظر خمود می شود.بیشتر بخوانید:ویروس کرونا؛ مصیبت های بنیاد ای شایع تشدیدکننده کووید ۱۹ کدام اند؟اوکراین بخاطر سه گانه هفته در قرنطینه طولانی فراغت گرفتبحران کرونا؛ سازمان بهداشت جهانی دنیاگیری کووید ۱۹ را اعلام کردتعطیلی ایران خودرو به علت عالمگیر کروناهلدینگ صباایده آقا ۱۰۰ درصد سینماتیکت شد
  • ۹۸/۱۲/۲۲

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی