آلبالو

پس از آزمایش های توفیق آمیز نقب نفخ از طرح ابتدایی ی خودرو فرمول یک ۲۰۲۱، سرانجام ساختار پا بر جا قوانین عصر جدید بالاترین سطح موتوراسپرت نهایی شد. هفته ی گذشته، چِیس کری مدیرعامل گروه فرمول یک، ژان تاد رئیس فدراسیون بین المللی اتومبیل رانی (FIA)، راس براون مدیرکل و مدیر فنی فرمول یک به همراه نیکولاس تومبازیس مدیر واحد متخصص خودروهای مورد سرنشینه FIA، در مقابل دوربین رسانه ها مهیا شدند تا جزئیات اولین از قوانین نهایی فصل ۲۰۲۱ و آینده را اعلام کنند.



برای بدوی جنین درون کتاب فرمول یک، قوانین ورزشی و مالی هم زمان تبدیل خواهند کرد و البته محدودیت بودجه برای تمام آویشن ها اعمال می شود. ژان تاد که تو این جلسه محضر نداشت و از ژنو با مناسبت ویدیویی گپ می کرد، قوانین ۲۰۲۱ را مولود همکاری نزدیک FIA، فرمول یک، تیم های شرکت کننده و شورای جهانی موتوراسپرت (WMSC) اعلام کرد. رئیس FIA اشاره کرد که قوانین جدید با کمال مطلوب برگزاری مسابقاتی جذاب، کارآمد و بهتر در یک میدان مفت برای تمام تیم های کوچک و بزرگ شکل گرفته است. از سال ۲۰۲۱، قوانین ورزشی و متخصص و خودروها تغییر می کنند؛ ساختار پا بر جا قوانین نهایی شده است، اما با باهم اتحاد کردن تیم ها، جزئیات بیشتر در آینده شکل خواهد گرفت.قوانین فنی؛ تغییرات عمده در آیرودینامیک



براون و تومبازیس مشکل اصلی خودروهای فعلی فرمول یک را در آیرودینامیک می دانند. درون خودروهای ۲۰۲۱، تأثیر نامطلوب قضیه هوای قفا بسیار کاهش جلوه گر می کند تا سبقت گیری های بیشتری گواه باشیم. باله ی جلوی و سیستم تعلیق خودروها زیاد ساده تر می شود تا تیم ها از طراحی پیچیده برای اضافه نیروی روبه پایین (داون فورس، Downforce) مصرف نکنند. در خودروهای ۲۰۲۱، استفاده از باله ی کناری متعاقب چرخ های جلو ممنوع است؛ درعوض دیفیوز جانبی زیاد بزرگ خیس می شود تا روانی هوای کف خودرو بهتر باشد و درواقع آیرودینامیک بوسیله صورت گاراژ ایجاد شود. تومبازیس همچنین اعلام کرد که در مقدر شدن هایی از خودرو، ویژگی طراحی ساختن شده است؛ دلیل واقعی این محدودیت ها، جلوگیری از تغییرات خلاقانه تیم ها در نقشه کشی کلی است تا بغرنج جریان هوایی ناپایدار برای خودروهای عقب، مکرر ایجاد نشود. البته این محدودیت ها ناچیز هستند و مانع تغییر طراحی منحصربه فرید خودروهای هر تیم داخل دماغه، باله ی جلو، دریچه های محیط و سایدپاد (مقدر شدن جانبی ورودی هوا) نمی شوند.

مقاله ی مرتبط:هرآنچه از آیرودینامیک خودرو فرمول یک ۲۰۲۱ می دانیم

براساس آزمایش های انجام شده با طرح اولیه خودروی ۲۰۲۱، از دست دادن نیروی رو به پایین برای خودروی عقب (زمانی که اندازه ی کشش یک خودرو فاصله وجود داشته باشد)، حدود ۶ درصد می شود؛ این میزان بخاطر خودروهای فعلی، بیش از ۴۰  و تا نزدیک ۵۰ درصد است. بنابراین درون آینده، خودروها بیشتر و با فاصله ی کمتری مشق می دهند. تومبازیس در امتداد رمز کرد که معادل خودروهای جدید، بیشتر خواهد شد؛ این افزایش کمیت از ۷۴۳ کیلوگرم خودروهای فعلی به ۷۶۸ کیلوگرم تو سال ۲۰۲۱ بیشتر به برهان رینگ و تایرهای مبصر تر، به همراه تغییرات پیشرانه (۵ کیلوگرم افزایش پیمانه)، نصب برخی قطعات اجباری و استاندارد و تجهیزات امنیت است.واحد قدرت و پیشرانه؛ مشخصات کلی عاری تغییر، اما کاهش در هزینه های تولید



مشخصات کلی واحد قدرت (Power Unit) و پیشرانه ی ۶ سیلندر V لباس ۱/۶ لیتری توربوشارژ هیبرید، به عنوان کارآمدترین سواری احتراق داخلی جهان، درون سال ۲۰۲۱ تبدیل نخواهد کرد ولی تأکید بیشتری بر کاهش دادن هزینه ها بود دارد. اضافه ۵ کیلوگرمی وزن پیشرانه بخاطر تمام تیم ها اجباری است تا پیچیدگی قطعات اندک و هزینه های تولید کاهش نمایان کند. کم کردن هزینه ها به وسیله ی خلق کردن محدودیت در کاربرد از برخی مواد اولین که به قیافه تجاری داخل دسترس قرار می گیرند، ممنوعیت نصب توربوشارژر انحصاری و مجهز شدن تمام خودروها به پمپ سوخت هم ارز و مقیاس امتداد معلوم می کند. نیز فرمول یک مثل گذشته به خشکی امدن عادت مستوی بودن واحد قدرت بین سازنده و تیم استفاده کننده هم بادقت نظارت می کند؛ بنابراین برای شهید بین واحد قدرت و پیشرانه ی خودروی مرسدس بنز با تیم ویلیامز نباید هیچ تفاوتی وجود داشته باشد. گروه فرمول یک باتوجه به تغییرات اقلیمی و مراقبت بیشتر از محیط زیست، تو قوانین سال ۲۰۲۱ ملاحظات بیشتری درنظر پژمرده است. حدود ۲۰ درصد از محتویات سوخت خودروها با مواد تجدیدپذیر تولید خواهد شد (دوبرابر میزان فعلی)؛ نیز از سال ۲۰۲۲، تغییرات بیشتری دراین زمینه ایفا می شود.سیستم انتقال قدرت، تعلیق و چرخ ها؛ محدودیت های بیشتر



برای کاهش هزینه های تولید، طرح کلی سیستم ارجاع قدرت و مجری دنده تا زمان خاصی برای همگی ی تیم ها هم پایه خواهد بود. این محدودیت بخاطر ازبین بردن تفوق چشمگیر فدایی تیم ها ابداع شده است؛ البته بازطراحی تمام قوطی کنگره و سیستم انتقال قدرت هر پنج سال یک مرحله امکان پذیر خواهد حیات. از سال ۲۰۲۱، طراحی کلی سیستم تعلیق بسیار ساده تر خواهد بود؛ از طرف دیگر، کاربرد از سیستم تعلیق هیدرولیک هم ممنوع می شود، چرا که با مفهوم مناسبت فرمول یک و پیشرفت خودروهای جاده ای معیار درتضاد است و تنها منجر به اضافه خرج ها می شود. نقشه کشی فنرها و دمپرها ساده تر می شود و کاربرد از دمپر J بی قراری ممنوع خواهد شد. بسیاری از این تغییرات با مبصر تر شدن تایرها و استفاده از رینگ های ۱۸ اینچی هماهنگ می شوند. پوشش گرم کننده ی تایرها تا سال ۲۰۲۲ استفاده خواهد شد، اما با تغییر داخل دما و تعداد آن ها، نفقه های این بخش کمتر می شود.ترمز و شاسی؛ تغییرات کوچک اما کارآمد



به دلیل کاربرد از رینگ های ۱۸ اینچی، ترمزها هم ارشد پر حرارت خواهند شد. اندازه ی دیسک های ترمز جلو از ۲۷۸ میلی متر به ۳۳۰ میلی متر خواهد رسید. بزرگ ترین تحول شاسی که باعث خوشحالی راننده های بلندقد خواهد بود، افزایش فضای کابین است. حصه جانبی شاسی بخاطر افزایش ایمنی متین تر می شود؛ قسمت جلویی شاسی برای حمایت بیشتر درمقابل برآمدگی های پهلو پیست و همچنین جلوگیری از تبدیل اساسی، طرحی مقیاس و محدود خواهد داشت. کالبد و شاسی با کاربرد از مواد و لایه های مقاوم پر حرارت ساخته می شوند تا خلال تصادف، قطعات بوسیله صورت ارشد جدا شوند نه بخش های کوچک و بسیار زیاد. دماغه ی خودروها کشش بیشتری نمایان می کند تا انرژی بیشتری جذب بطی ء و در عارضه ها، گمان جداشدن باله ی جلو کمینه خواهد وجود.اشکوب بندی جدید قطعات برای کاهش هزینه ها



به مشیت کاهش هرچه بیشتر خرج های تولید، از سال ۲۰۲۱ قطعات مورد کاربرد در هر خودرو بوسیله پنج طبقه ی کلی انشعاب می شوند.قطعات روبرو هر تیم (LTC): قطعاتی که هر تیم به عارض داخلی تولید می کند.قطعات استاندارد تأمین کننده (SSC): قطعاتی مثل دیسک ترمز و پوشش گرم کننده ی تایرها که تأمین کننده به رخ مقیاس تو اختیار تیم ها قرار می دهد. تأمین کننده های این قطعات براساس مناقصه ی رسمی فرمول یک تعیین می شوند.قطعات میزان و محدودشده ی فرمول یک (PDC): قطعاتی که نقشه کش پا بر جا پایگاه معیار و دراختیار FIA است؛ تمام آویشن ها این قطعات را با طرح پا بر جا FIA و بدون تبدیل تولید خواهند کرد.قطعات انتقال پذیر (TRC): قطعاتی مثل جعبه دنده که می تواند بین تیم ها منتقل شود.قطعات منبع باز (OSC): قطعاتی که هر آویشن موظف است، طرحش را به صورت آزاد ارائه کند؛ تیم رقیب می تواند بااستفاده از طرح اصلی، همان قطعه را تولید یواش.قوانین ورزشی فرمول یک در سال ۲۰۲۱



مقررات ورزشی فرمول یک ۲۰۲۱ درمقایسه با قوانین فنی، تغییرات کمتری دارد. بزرگ ترین تغییرات بالاترین سطح موتوراسپرت در این بسرنوشت شوم دچار کردن شامل تکثیر مسابقات به ۲۵ گرندپری و فشرده شدن آخرهفته های فتنه از ۴ به ۳ روز است. با این تغییر، تمام فعالیت‎ های فرمول یک که اندوه زمان حال از پنج شنبه شروع می شود، مثل تجسس اولیه خودروها و کنفرانس خبری پیش از مسابقه ی راننده ها، بوسیله جمعه منتقل می شود. درون روز جمعه و مرحله های اول و دوم تمرینی آویشن ها می توانند قطعات مختلف را آزمایش کنند، اما لحظه کافی برای اثبات داده ها و مصرف از قطعه ی جدید درون مسابقه نخواهد داشت. بوسیله منظور کاهش هزینه های تولیدِ واحد قدرت خودروها، گروه فرمول یک و تأمین کننده ها توافق کرده اند که زمان استفاده از دستگاه داینو کاهش علنی کند. نیز تعداد مرتبه های استفاده از تونل باد و شبیه سازی های CFD غم کاهش پیدا می کند.قوانین مالی؛ بزرگ ترین دگرگونی فرمول یک



فرمول مدتی پیش تلاش کرد که قوانین مالی را تغییر دهد، اما با ضدیت فداکار آویشن های مبصر روبه رو شد. قوانین مالی ۲۰۲۱ زیرنظر FIA تنظیم شده اند، بنابراین تجاوز از این مقررات، وزین ترین جریمه ها را به ظهر خواهد شد. پیش از این، قوانین مربوط به استعمال محدود از منابع مختلف، تنها یک توافقنامه ی غیررسمی بین فرمول یک و تیم ها بود، اما از سال ۲۰۲۱ اگر یک تیم متخلف شناخته شود، مقام قهرمانی اش حذف خواهد شد. راس براون همچنین اشاره کرد که استوار مانند قوانین فنی، در هنجار مالی بی قراری چالش های بزرگی بود خواهد داشت و تو آینده، جزئیات بیشتری به آن تکثیر خواهد شد. قوانین مالی متاخر برای برقراری تعادل بین بودجه بندی تیم ها تنظیم شده است؛ باوجود محدودیت بودجه، فرمول یک این اطمینان را به تیم ها داده که اساس اصلی مسابقات دست نخورده باقی بماند.



فرمول یک با وحی از تجربه ی موفق رشته های ورزشی دیگر شبیه مسابقات فوتبال، هاکی و بسکتبال آمریکا، بخاطر اولین بار محدودیت بودجه تعیین می نرم. از فصل ۲۰۲۱، هر تیم با محدودیت بودجه سالانه معادل ۱۷۵ میلیون دلار برای ۲۱ فتنه روبه رو می شود؛ به ازای هر مسابقه بیشتر یا کمتر از ۲۱ گرندپری، به این بودجه یک میلیون دلار اضافه خواه کم خواهد شد. این محدودیت بودجه تنها در مواردی که به عملکرد فنی خودرو مربوط است، انتزاعی پیدا می درنگ. برای هزینه هایی مثل حقوق راننده ها، سه گانه عضو واقعی تیم و بازاریابی، محدویتی وجود ندارد. بخاطر هر آویشن یک بازرس گلچین می شود تا پیروی از قوانین جدید، زیرنظر نکته سنج گروه فرمول یک باشد؛ در قیافه تخلف، تیم ها با جزا های مالی و حذف مقام قهرمانی مواجه خواهند شد. قوانین مالی جدید ابتدا از سال آینده به رخ آزمایشی با همکاری تیم ها ایفا خواهد شد؛ درواقع تو منفصل ۲۰۲۰، رعایت از قوانین مالی متاخر الزامی نیست، اما فرصتی خوب برای مطالعه شرایط آینده داخل تیم های بزرگ محسوب می شود.تغییرات قوانین و فرمول یک در سال ۲۰۲۱، چه معنایی دارد؟



مقام های فرمول یک و FIA امیدوار هستند که با تغییر قوانین، نبردهای چرخ به چرخ خودروها بیشتر شود. پیرلی (Pirelli) همچنان تأمین کننده ی تایرهای فرمول یک است و تا سال ۲۰۲۱، مشکل دمای زیاد را برطرف خواهد کرد. باتوجه به تکثیر کمیت و تغییرات آیرودینامیک، خودروهای فرمول یک ۲۰۲۱ داخل مقایسه با نسل فعلی، در هر دور پیست حدود ۳ تا ۳/۵ ثانیه زمان را از مشت می دهند؛ تومبازیس تو این مورد اشاره کرد که هدف حقیقی سریع تر بودن خودروها نیست، بلکه بهتر کردن شرایط هم چشمی و مسابقه است؛ تغییرات آیرودینامیک ۲۰۲۱ باعث می شود تا داون فورس کاهش مشهود یواش. عملکرد فنی و سرعت خودروهای فرمول یک ۲۰۲۱ تاحدودی مشابه انفصال ۲۰۱۶ خواهد بود؛ براون درون این مورد می گوید که افزایش چشمگیر داون فورس خودروها بین سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷، دریافتن کردنی زدودن و این کار واقعا با پندار و آزمایش کافی ارتکاب نشد. خودروهای ۲۰۲۱ شاید نهایتِ سرعت کمتری داشته باشند، اما رقابت ها نزدیک پر حرارت خواهد شد. علاوه به خشکی امدن این، فرمول یک با خودروهای زیباتر، برای اولاد بالغ دوست داشتنی نمدار می شود؛ نصب پنل LED روی رینگ و کالبد خودروهای جدید که باتوجه به مشخصات خاص تبدیل رنگ می دهد غصه در بندهای پیشنهادی قوانین قرار دارد که هنوز تأیید نشده است.



از گرندپری استرالیا تو سال ۲۰۱۶ تا جایزه ارشد مکزیک ۲۰۱۹، راننده ها برای ۲۴۰ پودیوم رقابت کردند؛ اما داخل این فاصله ی زمانی، تنها ۶ بار بود که مرسدس بنز، فرارییا ردبولبه سکو نرسیدند. محدودیت های مالی و استفاده از قطعات می تواند به تیم های میانی و تا اینکه کوچک تیز دستیار کند که کمال مطلوب بازپسین شان رسیدن به سکو باشد خیر عزب ۱۰ خودروی برتر و کسب امتیاز. تو سال های گذشته بین خودروهای تیم های بزرگ سبقت های یدکی دیده ایم، اما آیا واقعا استعمال از DRS و بوسیله استراحت گذر از یک خودرو، جذابیت دارد؟ رقابت باید نفس گیر و پی درپی باشد؛ راننده ها باید بی آرامی درون مسیر مستقیم و هم خم ها چرخ به چرخ شوند. تغییرات آیرودینامیک و انفراد درون تعداد دفعات آزمایش های داینو و نقب باد، می تواند بنیاد ی مسابقات دوست داشتنی خیس تو آینده را فراهم کند.



کاهش روزهای فعالیت کارکنان فرمول یک در هفته از ۴ به ۳، منجر به تبدیل قوانین تنظیمات خودرو حزن می شود. براساس قوانین پارک فِرمه (parc fermé) داخل مفارقت جاری، هیچ تغییری تو تنظیمات خودرو با شروع دور تعیین خط حلال محو. از سال ۲۰۲۱، این حالت در جنین ی ثالث تمرینی ائتلاف می افتد. بنابراین تیم ها یا باید قطعه ای متاخر را در مانور کاربرد کنند، خواه درون دورهای مطلع و دوم تمرینی آزمایش را انجام دهند و استفاده از آن به محک ی بعدی موکول شود. به همین خاطر، سرعت ارتقای خودرو و قطعاتش کاهش ظاهر می کند تا تیم های کوچک تر فرصت بیشتری برای رقابت با مرسدس بنز، فراری و ردبول داشته باشند. قانون مهم دیگری که از سال ۲۰۲۱ اجرایی می شود، الزام آویشن ها به استفاده از یک شوفر با تجربه ی مسابقه اعطا کردن تو دو گرندپری یا کمتر، درون حداقل دو وعده ی تمرینی (فقط دور نخست تمرینی، FP1) هر فصل است. این سر زمینه ساز واردشدن آسان نم راننده های کبیر بوسیله فرمول یک می شود؛ برای مثال داخل فصل ۲۰۱۹ تا امروز، تنها دو راننده ی جدید، نیکولاس لطیفی برای ویلیامز و نائوکی یاماموتو برای تورو روسو را قفا امر خودروی فرمول یک دیده ایم.



همان طور که گفته شد، قوانین متاخر ساختار کلی برای آینده ی فرمول یک هستند. براساس رویت کارشناس ها، تأمین کننده ها و تیم ها، امکان دارد که بخشی از جزئیات این هنجار بازبینی شود، اما از تغییرات بزرگ خبری نیست. فراری می تواند قوانین جدید را وتو کند، اما براساس جدیدترین گزارش ها، این تیم ایتالیایی هم راستا با گروه فرمول یک و FIA پیش می جوی. نظر شما در مورد قوانین و نقشه کشی خودروهای فرمول یک ۲۰۲۱ چیست؟ به نظر شما، مسابقات و رقابت ها جذاب پر حرارت و نزدیک مرطوب خواهد شد؟ انفراد های جدید درون قطعات و بودجه، چه تأثیری بر تیم های بزرگ مشابه مرسدس بنز و فراری خواهد گذاشت؟ تیم های میانی و کوچک می توانند به قهرمانی خواه پودیوم امیدوار باشند؟بیشتر بخوانید:تعیین شیار گرندپری آمریکا ۲۰۱۹؛ اولین پول پوزیشن بوتاس در آستینآئودی RS6 کیمی رایکونن درون حراجی آنلاین فروخته می شودگرندپری فرمول یک مکزیک ۲۰۱۹؛ پیروزی همیلتونتعیین خط گرندپری مکزیک ۲۰۱۹؛ پول پوزیشن مکس وشتاپننتایج تیم رنو در گرندپری ژاپن ۲۰۱۹ مردود اخبار شد
  • ۹۸/۰۸/۱۲

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی