آلبالو

یکی از شباهت های مریخ بوسیله زمین که آن را به هدفی مناسب برای استیناف و اکتشاف تغییر کرده، وجود یخ آب در سطح آن (به ویژه به لباس کلاهک های یخی قطبی) است.

اما جالب تر از آن می استعداد به وجود یخچال هایی زیر سطح مریخ اشاره کرد که دانشمندان از مدت ها پیش از ثبوت وجود آن ها، درباره شان گمانه زنی می کردند. از خرمن های مکنون آب زیرزمینی می استعداد به اطلاعات مهمی داخل مورد کتاب ی مریخ رسید. از طرفی درصورتی که انسان بهره مریخ را به بناء ی خود تبدیل کند می تواند از این منابع ارزشمند مصرف کند.

ولی دانشمندان دانشگاه آستین تگزاس و آریزونا اخیرا به حیات لایه های یخ آب داخل عرشه کلاهک یخی قطب سیرت مریخ معلول بنده اند که احتمالا مبصر ترین مخزن آب روی این سیاره محسوب می شود. یافته های این پژوهش، در قالب مقاله ای در Geophysical Research Letters منتشر شده است. رهبری این استیناف را استفانو نروتزی، دانشجوی فارغ التحصیل دانشگاه تگزاس تو مؤسسه ی ژئوفیزیک آستین (UTIG) بر عهده داشت و جک هالت از آزمایشگاه سیاره ای و قمری دانشگاه آریزونا (LPL) در این پروژه با او انبازی کرد.



نروتزی و هالت بخاطر استیناف خویشتن از داده های SHARAD، رادار ژرفاسنج سوار کنار مدارگرد وقوف مریخ (MRO) استفاده کردند که قادر است با مصرف از امواج رادار به عمق ۲.۴ کیلومتری سطح مریخ نفوذ کند.

درون این پژوهش، لایه های متعددی از شن و یخ در عمق ۱.۶ کیلومتری کوچکتر سطح قطب سیرت مریخ کشف شد. تو برخی مناطق، ۹۰ درصد از لایه ها را آب تشکیل می دهد و تخیل می شود این لایه ها بقایای صفحات یخی قطبی کهن باشند. بوسیله گفته ی پژوهشگرها داخل صورت ذوب این مخزن یخی، اقیانوسی سراسری با عمق حداقل ۱.۵ متر تو سطح مریخ به وجود خواهد آمد. نروتزی در تک این کشف شگفت انگیز می گوید:ما امید کشف این ظرفیت از خنک آب را نداشتیم. احتمالا این منبع، پس از خنک های قطبی، سوم نسب بزرگ یخ آب در مریخ است.

پژوهشگران دانشگاه جان هاپکینز (از یکسره نروتزی) از یافته ها برای بررسی دیگری استفاده کردند که در Geophysical Research Letters منتشر شد. آن ها از داده های گرانشی برای محدود کردن خلل وفرج دار سطح مادون کلاهک یخی قطبی استفاده کردند و براین بنیان برآورد کردند که زیاد از ۵۰ درصد از لایه های خنک و ماسه را آب تشکیل می دهد.مقاله های مرتبط:وضعیت کنونی بود در مریخ چگونه است؟اولین آماج وجود آب زیرزمینی تو مریخ

کشف این ریشه موهبت بزرگی برای دانشمندان است؛ از طرف تاریخ و سوابق تغییرات اقلیمی گذشته ی مریخ در این لایه ها نهفته است و با تحلیل آن ها می توان بوسیله نتایج جالبی در مورد تاریخچه ی این سیاره رسید. به طور خلاصه، هندسه و خیساندن این لایه ها می تواند داخل تعیین این مسئله که آیا اقلیم مریخ زمانی مطلوب حیات بوده است یا خیر، به دانشمندان معاون یواش.

تو مورد اینکه چگونه این حجم از از آب مافوق پیشقدم شمال جمع شده است، نویسندگان بر این عقیده هستند که آن ها در پرگیر های پیشین سرمایش و گرمایش مریخ تشکیل شده اند. به باور ی دانشمندان، یخچال های مریخ مستحکم مانند یخچال های زمین بوسیله دلیل تغییرات مدار و خمیدگی محوری بوسیله بود آمده اند.

در دوره های ۵۰ هزارساله، انحراف محور مریخ بوسیله سمت خور بیشتر بود و سپس به تدریج عمودی می شود (امروزه انحراف محوری مریخ تنها ۲۵ درجه و کمی از زمین بیشتر است). با عمودی تر شدن مریخ، دما در استوای آن افزودن و تو قسمت پیشقدم ها کاهش یافت و به این زیبایی کلاهک های یخی قطبی توسعه ظاهر کردند. با استراحت گرفتن محور مریخ بوسیله جانب خورشید، منطقه ی قطب گرم می شود و کلاهک های یخی ذوب می شوند.

داخل چنین شرایطی، ریگ ها روی سرمد الباقی ی کلاهک های یخی را می پوشانند. شن ها جلوگیری کننده از رسیدن نور خور به خنک ها و پراکنده شدن آن ها در پناد می شوند. هالت قبل از بزمین نشستن به دانشگاه آریزونا تو سال ۲۰۱۸ بوسیله مدت ۱۹ سال استاد پژوهشی UTIG بود و از زمان رسیدن MRO به مریخ در سال ۲۰۰۶ تاکنون با تیم SHARAD درون حال باهم اتحاد کردن بوده است.

MROبا استفاده از داده های ابزار SHARAD وجود یخچال های زیرسطح مریخ در اطراف ارتفاعات متوسط را اثبات کرد. به گفته ی هالت با این کشف، ظرفیت یخ آب شناخته شده در مریخ دو برابر می شود. این یافته، کشف شگفت انگیزی محسوب می شود؛ زیرا حجم کچل آب محصور درون مخازن مدفون یخی دقیقا برابر با ظرفیت خنک آب موجود داخل یخچال ها و لایه های یخی داخل مناطق کم ارتفاع مریخ است و قدمت هر دو تیمار تقریبا همسان است.یخ آب زیرزمینی می تواند مدرکی بر وجود گذشته ی مریخ باشد

دانشمندان درگذشته فرض می کردند کلاهک های کهنه ی یخی مریخ از بین رفته اند؛ ولی این بررسی علامت می دهد صفحات یخی زیر سطح شمالی این سیاره ابدیت آورده اند و به صورت نوارهای یخ و ریگ فراغت پژمان اند.

بررسی متاخر نه تنها با فرضیه های قبلی در تناقض است بلکه دیدگاه های جدید و مهمی را درباره ی توزیع یخ آب بین پیشگام های مریخ و ارتفاعات متوسط نمایش می دهد. با بررسی این یخچال ها می استعداد به این سؤال پاسخ داد که آیا مریخ درگذشته سکونت پذیر بوده است خواه خیر. نروتزی دراین باره می گوید:اثر بردن به مدل آب موجود در کچل مریخ نسبت به رهبر های آن، درون رخساره وجود آب سهل وساده در این سیاره عظمت زیادی دارد؛ برای اینکه در چنین شرایطی تمام وضعیت مناسب بخاطر بود فراهم می شود؛ اما درصورتی که بخش زیادی از آب تو قطب های مریخ محصور شده باشد، حدس بود آب مایع کافی تو معاشرت استوا مشکل است.

به لطف مأموریت های فزاینده ی رباتیک به مریخ، روزبه روز مفروضات و دانش مربوط بوسیله این سیاره افزایش علنی می کند و با هر کشف جدید، نیاز بوسیله اکتشافات بیشتر هم افزایش پیدا می کند. اکتشافات مریخ در آینده ای نزدیک با ارسال فضانورد بوسیله این سیاره افزایش خواهد یافت و گونه برای استقرار انسان در این سیاره هموارتر خواهد شد. از طرفی یخچال های زیرزمینی نقش مهم ای را داخل اقامت انسان و سکونت پذیرشدن این سیاره اجرا خواهند کرد.بیشتر بخوانید:گل رز؛ وحی بخش روشی هوشمند برای جمع آوری و تصفیه آبتشکیل ماه باعث آمدن آب به زمین شدانسان یا ربات؛ ارزش کدامیک برای سیر تکاملی بوسیله مریخ بیشتر است؟وضعیت کنونی بود تو مریخ چگونه است؟چرا وجود فرازمینی اجتناب ناپذیر به نظر می رسد
  • ۹۸/۰۳/۱۶

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی